svētdiena, 2008. gada 28. decembris

Shopping science!

Ne visiem izdodas saglabāt racionalitāti un vēsu prātu svētku laikā, īpaši ejot iepirkties. Daudzreiz mākusi sajūta, ka tas ko tu nopirki īsti nebija vajadzīgs, vai arī kas ir vēl augstākā PR līmenī saprast, ka tas ko tu nopirki tev nebija vajadzīgs, bet tagad kad tev tas ir tu jūties labāk nekā tad kad tev tā nebija.

Izlasot rakstu par masu patērētāja prāta ietekmēšanu veikalos, pēkšņi parādījās daži atzīmēšanas vērti fakti. Jautājums, kāpēc visi lielviekali izskatās tik vienādi, diez vai būtu pamatojams ar iztēles trūkumu ražotāju un tirgotāju un tirgotāju izpausmēs. Jai pamatojums kāpēc pārtikas veikali izvietoti pie pašas lielveikalu izejas, diez vai ir kas jauns kādam, bet kad sāc piedomāt, ka maize un piens jāmeklē vistālākajā maksimas stūri, tāpēc tas ir viens no biežāk pirktajiem produktiem un lai līdz tam nokļūtu jāiet garām pārdesimt plauktiem, kas paildzina tavu uzkavēšanos veikalā? Un kāpēc Hektors ir novietos lielveikalu plauktu apakšā, bet Jim Beam, kas ir viens no zīmolīgākajiem alkoholiem acu augstumā. (Tornis nav lielveikals :) Viņiem viens pīpis - LB vai Jim Beam. Vai arī žurnāli par slavenībām izvietoti tieši bērnu acu augstumā? Un arī Emīla Gustava šokolādes stends ir tieši pie izejas, jo pēc tam kad cilvēki izstaigājuši veikalu, unarī nebūs spējīgi izlemt ko šogad dāvināt kādam no tuviniekiem, nopirks tieši to skaisto melnās šokolādes salaveci, kas ir pie Emīla Gustava. Piedod, Marta, nekā personīga :) Protams daudz arī tiek strādāts pie tā, lai ari pircējs savu izvēli izdarītu ārpus lielveikala, bet tas jau ir cits stāsts.

Tie ir tikai daži no faktiem un metodēm, kas sekmē masu patēriņu un tās vēl ir tikai „ziediņi”. Par masu čakarēšanas metodēm un vienu no PR pamatlicējiem var aplūkot iekš Youtube.

Priekā,

Izlasiet un noskatieties!

3 komentāri:

  1. Piedod Jožik, bet es neuzskatu, ka tā ir cilvēku čakarēšana :)

    Zin kā, nevar teikt, ka cilvēks kādu čakarē, ja pats "godīgi" nopelna, jo viņš nepārkāpjs nevienu likumu.
    Ražotājs, tigotājs nav vainīgs, ka vidusmēra patērētājs ir tik stulbs un neracionāls, ka vienkārši nesaprot, ka viņam reāli nevajag tās lietas, kas ir pie kases izejot ārā, vai arī lietas, kuras ir pa ceļam, ejot pēc maizes :)

    Priekā!

    AtbildētDzēst
  2. Nu tas jau ir tas stāsts, ka pats cilvēks ir neracionāli domājšs un masas ir stulbas un viegli ietekmējamas (slengā - čakarējamas :), jo viņa prāts darbojas vairāk uz instinktiem un vēlmju apmierināšanu.

    AtbildētDzēst
  3. Jā, mums par PR un masām Visvaldis arī rādīja filmu. Ir tiešām interesanti pavērot uz to visu no malas un vissmieklīgākais jau ir tas, ka pašam nākas uz daļu no šiem trikiem uzķērties, jo kāpēc gan man nepirkt lietu, kas man nav vispār vajadzīga, bet ir uz akciju un tjipa pa "lēto", un es pēc pirkuma tiešām jūtos apmierināts ar sevi, neatkarīgi cik liela summa no mana studenta plānā maciņa aizplūda :)

    AtbildētDzēst